Donderdag 2 april Prikkelvrij Kazemattenmuseum.

Op 2 april is het Wereld Autisme Dag. Deze dag is bedoeld om mensen bewust te maken van wat autisme eigenlijk is. Mensen met autisme vinden het vaak lastig om actief mee te doen in de samenlevingDaarom is bewustwording hierover belangrijk, zodat we beter rekening met elkaar kunnen houden. Het Kazemattenmuseum wil hier een bijdrage aan leveren door op 2 april overmatige prikkels in het museum uit te schakelen.

Het Kazemattenmuseum kwam om het idee om het museum op 2 april prikkelvrij in te richten na het bezoek van de organisatie “Uit met Autisme”. De conclusie van het bezoek was dat het Kazemattenmuseum voor mensen met autisme bijna overprikkelend is.

“Dat terwijl veel mensen met autisme juist baat hebben bij geschiedenis en tastbaarheid daarvan. Alle audio(visuele) effecten in het museum vinden plaats op een sensor. Hoewel dit absoluut al beter is dan het doorlopend afspelen van dergelijke effecten, zijn we sterk voorstander van autonomie: de keuze hebben of je wel of niet blootgesteld wenst te worden aan deze prikkels. Helaas is met een sensor die keuze niet aanwezig”.

Stichting Uit met Autisme helpt mensen met autisme (en andere prikkelgevoelige doelgroepen) om zelfstandig en goed voorbereid vrije tijd te kunnen beleven. Via de website krijgen bezoekers informatie over locaties en wat voor prikkels ze daar kunnen verwachten. Zo kunnen zij vooraf strategieën bedenken om overprikkeling te voorkomen, bijvoorbeeld door hulpmiddelen in te zetten. Op de site van de Autismeweek staat een overzicht van de activiteiten.

Op 2 april zullen in het Kazemattenmuseum onverwachte geluids- en lichteffecten worden uitgeschakeld. Zo zal het mitrailleurgeluid in Kazemat IV die dag niet te horen zijn. Bij de ingang van ruimtes waar geluid en flitsen niet kunnen worden uitgeschakeld zal een waarschuwing worden geplaatst.

Recente berichten

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Wat een topdag! Bunkerdag 2026 , meer dan 300 bezoekers, die genoten van de oude voertuigen en re-enactment ... Lees MeerLees Minder

Image attachment
Image attachment
Image attachment
Image attachment

8 ReactiesReageer op Facebook

Indrulwekkend museum.

wat zou ik graag nog eens een rondje sturen met de YP 408...... 😍

Prachtige daf's

We hebben er weer een leuke weekend van gemaakt!

Nostalgie, zelf ya 126 gereden , prachtig

museum dag

Reenactment….

Onze nieuwe voertuigen staan in Oekraïne.

View more comments

Dit gedicht ontvingen we als reactie op het bericht in de LC van 28 mei j.l. dat .er geen geld is voor de restauratie van de Kazematten ... Lees MeerLees Minder

Dit gedicht ontvinge

1 ReactieReageer op Facebook

In wier wurd.

Op 28 mei 1932 werd om twee minuten over één ’s middags het laatste gat in de Afsluitdijk gesloten. De Zuiderzee bestond vanaf dat moment niet langer. De hoofdreden om tot aanleg van de Afsluitdijk over te gaan lag hem in het feit dat stormvloed geregeld voor grote overstromingen zorgde.
Ruim 4500 mensen werkten vijf jaar aan de aanleg van de Afsluitdijk. Als fundament werden zinkstukken van gevlochten wilgentenen gebruikt. Deze werden vastgezet door er grote steenblokken op te plaatsen.Op de dijk bevinden zich meerdere sluizen-complexen en aan beide zijden werden kazematten gebouwd.

Deze herinneringstegel werd in 1957 vervaardigd door Koninklijke Tichelaar, aardewerkfabriek in Makkum.
... Lees MeerLees Minder

Op 28 mei 1932 werd

1 ReactieReageer op Facebook

tegeltje , korter!! t-gltje!!

Laadt meer