BEVRIJDINGSVUUR NAAR KAZEMATTENMUSEUM

Op 4 mei stappen 22 sporters uit Sneek en omgeving in de bus naar Wageningen voor het ophalen van het vrijheidsvuur. Zij brengen dit naar het Kazemattenmuseum op Kornwerderzand. Op 5 mei wordt het vrijheidsvuur op het monumentenplein ontstoken.

Na een 170 kilometer lange estafetteloop arriveren de atleten op 5 mei om ongeveer 15.00 uur in het Kazemattenmuseum en wordt op het monumentenplein het vrijheidsvuur ontstoken.
Dit gebeurt bij de drie monumenten ter nagedachtenis aan kapitein Boers en luitenant Ham, aan de soldaten die omkwamen in de Wonsstelling en aan de bemanningsleden van de kanonneerboot Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau. Zij lieten het leven lieten toen het schip – op weg naar Engeland – door de Duitsers bij Callantsoog tot zinken werd gebracht. De Johan Maurits van Nassau vervulde een belangrijke rol bij het uitschakelen van de Duitse artillerie aan het begin van de Afsluitdijk.
Het ophalen uit Wageningen van het vrijheidsvuur is ook een eerbetoon aan de Nederlandse soldaten die op Kornwerderzand voor onze vrijheid vochten.
Van Wageningen gaan de lopers via Ede, Kootwijk, Uddel, Elspeet, Nunspeet, Elburg, Kampen, Ens naar Emmeloord. In Fryslân is de route van Lemmer via Sondel, Nijemirdum, Oudemirdum, Rijs, Galamadammen, Koudum, Workun, Gaast, Piaam, Makkum en  Cornwerd naar Kornwerderzand.
De fakkel wordt  gebracht wordt in het Kazemattenmuseum rond 15.00 uur overhandigd aan wethouder Michel Rietman van de gemeente Súdwest-Fryslân. Met de fakkel zal hij de vlam ontsteken zodat ook dit jaar in het Kazemattenmuseum het vrijheidsvuur zal branden.
De sporters dragen zo hun steentje bij om aandacht te vragen voor de vrijheid. Want vrijheid deel je met elkaar. En die is niet zo vanzelfsprekend blijkt ook vandaag de dag.
De middag wordt muzikaal omlijst door muziekkorps Nij Libben uit Witmarssum en zanger Sipke de Boer. De lopers worden feestelijk ingehaald. Er wordt veel publiek uit Fryslân verwacht. De toegang tot het museum is op 5 mei gratis!

 

Recente berichten

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Nederland telt ruim 100.000 veteranen. Tijdens de Nederlandse Veteranendag in Den Haag op zaterdag 29 juni bedanken wij hen voor hun inzet in dienst van de vrede, nu en in het verleden.Op die dag schittert Den Haag voor de twintigste keer als het podium voor dit bijzondere eerbetoon aan onze veteranen. Het is dé dag waarop heel Nederland zijn ruim 100.000 veteranen bedankt voor hun inzet.
🇱🇳🇱En dat bedanken kan iedereen doen door op deze speciale dag thuis de Nederlandse vlag te hijsen en ook door een witte anjer te dragen.
... Lees MeerLees Minder

Nederland telt ruim 100.000 veteranen. Tijdens de Nederlandse Veteranendag in Den Haag op zaterdag 29 juni bedanken wij hen voor hun inzet in dienst van de vrede, nu en in het verleden.Op die dag schittert Den Haag voor de twintigste keer als het podium voor dit bijzondere eerbetoon aan onze veteranen. Het is dé dag waarop heel Nederland zijn ruim 100.000 veteranen bedankt voor hun inzet.
🇱🇳🇱En dat bedanken kan iedereen doen door op deze speciale dag thuis de Nederlandse vlag te hijsen en ook door een witte anjer te dragen.

Na 80 jaar weer geluid uit vliegtuigradio

Arjen de Boer is vrijwilliger bij het Kazemattenmuseum. Hij heeft als hobby het verzamelen en opknappen van historische radio’s. Het is hem gelukt om een 80 jaar oude radio weer aan de praat te krijgen.

Op maandag 22 mei 1944 vertrekt een Halifax bommenwerper vanaf RAF vliegveld Snaith in Noord-Yorkshire. Aan boord 7 bemanningsleden. Het is het begin van een cross-country trainingsvlucht. Problemen met de stuurboordmotor maken het toestel onbestuurbaar. Gelukkig kon de bemanning op tijd het vliegtuig verlaten en werd in veiligheid gebracht. Het vliegtuig stortte neer in een veenmoeras bij Waun Afon, in Wales. De laatste seconden van de vlucht van het vliegtuig werden gezien door de grondwerkers van Kay Slope Drift Mine. Zij renden naar het veenmoeras in de hoop dat de bemanning erin was geslaagd uit het vliegtuig dat inmiddels volledig in vlammen was opgegaan te ontsnappen.

Het bergen van het vliegtuig werd bemoeilijkt omdat het veenmoeras nauwelijks het gewicht van een man kon dragen. Het bergingsteam gebruikte lieren om af te slepen wat ze konden, en dit werd later op diepladers geladen en afgevoerd.
Een grote hoeveelheid wrakstukken kon niet geborgen worden en zakte in het veenmoeras. Zo niet de radio uit de Halifax. Die is bewaard gebleven.

Arjen had altijd al het idee om een slecht uitziende radio weer te laten spelen. In 2023 kwam de radio uit de Halifax op Arjen’s pad en hij kocht deze in Engeland uit een privéverzameling voor zijn eigen verzameling. Hij zag kans om zijn droom waar te maken. Een oude radio weer aan de praat krijgen. Na avonden en dagen werk is het hem gelukt de radio weer aan de praat te krijgen. Na 80 jaar stil te zijn geweest.

Arjen: “De radio heb ik heel voorzichtig onder handen genomen en hem langzaam weer aan de praat gekregen. Eerst door er een kleine spanning op te zetten en te kijken wat wel werkt en wat niet. Met die test kwam ik erachter dat er zeker nog leven in zat en ben onderdelen gaan zoeken om hem weer mooi te laten spelen. Zo is er een nieuwe volume pot ingezet zodat er weer volume uitkwam. Ook heb ik er nieuwe buizen in gedaan zodat ik wist dat dat gedeelte in ieder geval goed is. Daarna heb ik de condensatoren vervangen die elektrischiteit "lekten" en daarna hoge spanning erop gezet. Dat was spannend. Er kwam geen rook uit dus tot zover ging het goed. Daarna heb ik de signaalgenerator erop gezet en ja hoor het signaal kwam erdoor.

Nu wist ik dat hij zou moeten werken. 's Avonds heb ik de antenne erop aangesloten en ….. er kwam een Engelse zender voor en wel de BBC. Ik sprong een gat in de lucht. Wat het voor mij extra bijzonder maakt is dat het hele verhaal van de crash bekend is en ook wie deze radio in 1944 gebruikt heeft.”
... Lees MeerLees Minder

Na 80 jaar weer geluid uit vliegtuigradio

Arjen de Boer is vrijwilliger bij het Kazemattenmuseum. Hij heeft als hobby het verzamelen en opknappen van historische radio’s. Het is hem gelukt om een 80 jaar oude radio weer aan de praat te krijgen.

Op maandag 22 mei 1944 vertrekt een Halifax bommenwerper vanaf RAF vliegveld Snaith in Noord-Yorkshire. Aan boord 7 bemanningsleden. Het is het begin van een cross-country trainingsvlucht. Problemen met de stuurboordmotor maken het toestel onbestuurbaar. Gelukkig kon de bemanning op tijd het vliegtuig verlaten en werd in veiligheid gebracht. Het vliegtuig stortte neer in een veenmoeras bij Waun Afon, in Wales. De laatste seconden van de vlucht van het vliegtuig werden gezien door de grondwerkers van Kay Slope Drift Mine. Zij renden naar het veenmoeras in de hoop dat de bemanning erin was geslaagd uit het vliegtuig dat inmiddels volledig in vlammen was opgegaan te ontsnappen.

Het bergen van het vliegtuig werd bemoeilijkt omdat het veenmoeras nauwelijks het gewicht van een man kon dragen. Het bergingsteam gebruikte lieren om af te slepen wat ze konden, en dit werd later op diepladers geladen en afgevoerd.
Een grote hoeveelheid wrakstukken kon niet geborgen worden en zakte in het veenmoeras. Zo niet de radio uit de Halifax. Die is bewaard gebleven.

Arjen had altijd al het idee om een slecht uitziende radio weer te laten spelen. In 2023 kwam de radio uit de Halifax op Arjen’s pad en hij kocht deze in Engeland uit een privéverzameling voor zijn eigen verzameling. Hij zag kans om zijn droom waar te maken. Een oude radio weer aan de praat krijgen. Na avonden en dagen werk is het hem gelukt de radio weer aan de praat te krijgen. Na 80 jaar stil te zijn geweest.

Arjen: “De radio heb ik heel voorzichtig onder handen genomen en hem langzaam weer aan de praat gekregen. Eerst door er een kleine spanning op te zetten en te kijken wat wel werkt en wat niet. Met die test kwam ik erachter dat er zeker nog leven in zat en ben onderdelen gaan zoeken om hem weer mooi te laten spelen. Zo is er een nieuwe volume pot ingezet zodat er weer volume uitkwam. Ook heb ik er nieuwe buizen in gedaan zodat ik wist dat dat gedeelte in ieder geval goed is. Daarna heb ik de condensatoren vervangen die elektrischiteit lekten en daarna hoge spanning erop gezet. Dat was spannend. Er kwam geen rook uit dus tot zover ging het goed. Daarna heb ik de signaalgenerator erop gezet en ja hoor het signaal kwam erdoor. 
 
Nu wist ik dat hij zou moeten werken. s Avonds heb ik de antenne erop aangesloten en ….. er kwam een Engelse zender voor en wel de BBC. Ik sprong een gat in de lucht. Wat het voor mij extra bijzonder maakt is dat het hele verhaal van de crash bekend is en ook wie deze radio in 1944 gebruikt heeft.”Image attachment

2 ReactiesReageer op Facebook

Knap werk! 😃👍🏻

Mooi gedaan💪

꧁☬𝑬𝒆𝒏 𝑪𝒂𝒏𝒂𝒅𝒆𝒔𝒆 𝒃𝒆𝒛𝒐𝒆𝒌𝒆𝒓, 𝑫-𝒅𝒂𝒚 𝒆𝒏 𝒆𝒆𝒏 𝑺𝒄𝒉𝒓𝒊𝒋𝒗𝒆𝒓.☬꧂

“Het is zaterdag 18 mei 2024. Ik heb dienst in het bezoekerscentrum. Op zeker moment komt iemand binnen met een doos boeken. Het bleek auteur Ronald Snip te zijn, schrijver van reisgidsen waaronder de reisgids “Tweede Wereld oorlog , D-day Normandië en Zuid Engeland”
Geboeid vertelde hij ons, dat hij al 10 jaar, langs voormalige frontlinies in Nederland, België, Duitsland en Frankijk reisde.
Het schrijven, fotograferen en beschrijven van de gebeurtenissen, is zijn passie om de historie levendig te houden zodat de mannen en vrouwen die vechten voor vrijheid nooit worden vergeten.
Op hetzelfde moment stapt een ouder echtpaar binnen en bestelden in het Engels het één en ander. Ze bleken afkomstig te zijn uit Canada. Tijdens het gesprek vertelde één van hen dat zijn vader op D- day, 6. Juni 1944, vanuit Engeland geland was op Utah Beach. Verderop in de oorlog was hij ook nog in Nederland was geweest. Mede daarom brachten ze een bezoek aan ons museum.
We brachten hem in contact bracht met Ronald Snip. Er ontstond een geanimeerd gesprek tussen die twee. Roland heeft toegezegd een Engelse editie van zijn reisgids hem toe te sturen.
Toch heel bijzonder om deze, toevallige, ontmoeting mee te mogen maken" vertelt een van onze gastvrouwen in het bezoekerscentrum.
... Lees MeerLees Minder

꧁☬𝑬𝒆𝒏 𝑪𝒂𝒏𝒂𝒅𝒆𝒔𝒆 𝒃𝒆𝒛𝒐𝒆𝒌𝒆𝒓, 𝑫-𝒅𝒂𝒚 𝒆𝒏 𝒆𝒆𝒏 𝑺𝒄𝒉𝒓𝒊𝒋𝒗𝒆𝒓.☬꧂

“Het is zaterdag 18 mei 2024. Ik heb dienst in het bezoekerscentrum. Op  zeker moment komt iemand binnen met een doos boeken.  Het bleek auteur  Ronald Snip te zijn, schrijver van reisgidsen waaronder de reisgids  “Tweede Wereld oorlog , D-day Normandië en Zuid Engeland”
Geboeid vertelde hij ons, dat hij al 10 jaar, langs voormalige frontlinies in Nederland, België, Duitsland en Frankijk reisde.
Het schrijven, fotograferen en beschrijven van de gebeurtenissen, is zijn passie om de historie levendig te houden zodat de mannen en vrouwen die vechten voor vrijheid nooit worden vergeten.
Op hetzelfde moment stapt een ouder echtpaar binnen en bestelden in het Engels het één en ander. Ze bleken afkomstig te zijn uit Canada. Tijdens het gesprek vertelde één van hen dat zijn vader op D- day, 6. Juni 1944, vanuit Engeland  geland was op Utah Beach. Verderop in de oorlog was hij ook nog in Nederland was geweest. Mede daarom brachten ze een  bezoek aan ons museum.
We brachten hem in contact bracht met Ronald Snip. Er ontstond een geanimeerd gesprek tussen die twee. Roland heeft toegezegd een Engelse editie van zijn reisgids hem toe te sturen.
Toch heel bijzonder om deze, toevallige, ontmoeting mee te mogen maken vertelt een van onze gastvrouwen in het bezoekerscentrum.
Laadt meer