Zeekadettenkorpsen Harlingen en Urk naar Kornwerderzand (door motorstoring Sittard geannuleerd)

Bijgewerkt bericht:

Door een motorstoring op de Sittard is het najaarskamp anders gelopen als gepland. De Noorderkroon is zaterdag op Kornwerderzand geweest, maar is later doorgestoomd naar Harlingen, waar de Sittard met motorstoring aan wal ligt. Beide korpsschepen zullen tijdens de Nationale museumweek weer aanleggen bij het Kazemattenmuseum.

Van 15 tot en met 18 oktober zullen tussen de 30 en 40 Zeekadetten in de leeftijd van 11 tot 18 jaar een najaarskamp houden. De schepen Sittard en Noorderkroon leggen aan op Kornwerderzand bij de ligpalen tussen de brug en de schutsluis. Bijzonder bezoek dus voor Kornwerderzand en het Kazemattenmuseum! De Zeekadetten uit Harlingen en Urk met de korpsschepen Sittard en Noorderkroon organiseren een najaarskamp. Bezoekers van het Kazemattenmuseum zijn welkom om een kijkje te komen nemen op één van de schepen.

Het zeekadetkorps is een maritieme jeugdvereniging voor jongens en meisjes tussen de 11 en 18 jaar. Zeekadetkorps Nederland bestaat in totaal uit 19 korpsen, waaronder die van Harlingen en Urk. Bij alles wat er aan boord te doen is leveren kadetten hun bijdrage. Er zijn verschillende dienstvakken bij het Zeekadetkorps: de operationele/nautische dienst, de verbindingsdienst, de logistieke dienst en de technische dienst.

Het korpsschip Sittard is een voormalige mijnenveger en is gebouwd in de vijftiger jaren met steun van de Amerikaanse overheid. Dit voor gemeenschappelijke defensie als onderdeel van het Marshall-plan. Het schip is van hout gebouwd over aluminium spanten. Dit is gedaan om het schip a-magnetisch te maken. Ook verder zijn in het schip zo veel mogelijk a-magnetische materialen gebruikt. De Sittard heeft tot eind 1997 dienst gedaan als mijnenveger bij de Koninklijke Marine en is daarna overgedragen aan het Zeekadetkorps Harlingen. Het schip doet sindsdien dienst als varend thuishonk en opleidingschip voor het korps. De Sittard was in 2017 betrokken bij de opnames van de film “Dunkirk” van Christopher Nolan. Daar droeg zij het kenteken H32, verwijzend naar de HMS Havant, die tijdens de beroemde evacuatie uit Duinkerken meer dan 2300 militairen naar Engeland over wist te zetten.

De Noorderkroon heeft een heel andere geschiedenis. Het schip is rond 1959 gebouwd in Noorwegen en wordt gedoopt als “Sjernarøy”. Destijds was het een luxe veerboot. Jarenlang heeft het in de winter de route tussen Stavanger en Hinderåvåg og Muslandsvåg gevaren en in de zomer naar Kvitsøy en Skudeneshavn.  In 1993 wordt het schip verkocht aan Ship-AS Versteroy en wordt omgedoopt in “La Vida”. Na verbouwing gaat het als veerboot tussen Frederikstad en Stromstad varen. In 2001 komt het schip naar Nederland als het door een onbekende eigenaar wordt gekocht en komt bij Scheepswerf Reimerswaal in Hansweert te liggen. De overheid koopt het schip in 2004 en na een verbouwing komt het in dienst bij Rijksinrichting den Engh. Hij wordt omgedoopt in “Smal Agt II” en gaat varen met jongeren van 12-18 jaar die veelal ernstige gedragsproblemen hebben. Het doel is om jongeren een opleiding te geven zodat ze kunnen doorstromen in de maritieme sector. In 2012 wordt de stekker uit dit project getrokken.  Het schip ligt 2 jaar stil voordat het Zeekadetkorps Urk het eind 2014 koopt en omdoopt in de “Noorderkroon”.

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

DE AFSLUITDIJK (2)
Nu: De versterking en bouw van spouw/ keersluizen
Toen: De aanleg van de Dijk van 1927-1933

Foto1 Bouw van de schutsluis Den Oever sept. 1928
Foto 2 Vervaardigen zinkstukken 5 juni 1930
Foto 3 Bestraten van de Afsluitdijk 23 aug. 1932

#afsluitdijk #spilsluizen #keersluizen #schutsluis #denoever #zinkstukken @deafsluitdijk @denieuweafsluitdijk
... Lees MeerLees Minder

DE AFSLUITDIJK (2)
Nu: De versterking en bouw van spouw/ keersluizen
Toen: De aanleg van de Dijk van 1927-1933

Foto1 Bouw van de schutsluis Den Oever sept. 1928
Foto 2 Vervaardigen zinkstukken 5 juni 1930
Foto 3 Bestraten van de Afsluitdijk 23 aug. 1932

#afsluitdijk #spilsluizen #keersluizen #schutsluis #denoever #zinkstukken @deafsluitdijk @denieuweafsluitdijkImage attachmentImage attachment

DE AFSLUITDIJK (1)
Nu: De versterking en bouw van spouw/ keersluizen
Toen: De aanleg van de Dijk van 1927-1933

Foto 1 De uitwateringssluizen bij Den Oever in aanbouw dec. 1929
Foto 2 Uitmonding van de persbuis waardoor het zand wordt geperst
Foto 3 Arbeiders verdelen zand

#afsluitdijk #spilsluizen #keersluizen De Afsluitdijk De Nieuwe Afsluitdijk
... Lees MeerLees Minder

DE AFSLUITDIJK (1)
Nu: De versterking en bouw van spouw/ keersluizen
Toen: De aanleg van de Dijk van 1927-1933

Foto 1 De uitwateringssluizen bij Den Oever in aanbouw dec. 1929
Foto 2 Uitmonding van de persbuis waardoor het zand wordt geperst
Foto 3 Arbeiders verdelen zand

#afsluitdijk #spilsluizen #keersluizen @deafsluitdijk @denieuweafsluitdijkImage attachmentImage attachment

Duits wachtlokaal.
In deze bunker wordt het verhaal verteld van het ontstaan de Atlantikwall, waarin de stelling Kornwerderzand werd opgenomen.
De Atlantikwall liep van Noorwegen via ons land tot de grens van Spanje. Deze kustverdediging van de Duitse bezettingsmacht bestond uit bunkers, kazematten en mijnenvelden.
... Lees MeerLees Minder

Duits wachtlokaal.
In deze bunker wordt het verhaal verteld van het ontstaan  de Atlantikwall, waarin de stelling Kornwerderzand werd opgenomen.
De Atlantikwall liep van Noorwegen via ons land tot de grens van Spanje. Deze kustverdediging van de Duitse bezettingsmacht bestond uit bunkers, kazematten en mijnenvelden.Image attachment
Laadt meer