Kazemattenmuseum een ideale oefenlocatie voor het Korps Mariniers

De stelling Kornwerderzand, waar in de Tweede Wereldoorlog met succes een grote Duitse overmacht werd tegengehouden, is nog volledig intact. Het Kazemattenmuseum bestaat uit een deel van de vroegere stelling. Het geheel is een favoriete oefenlocatie voor het Korps  Mariniers.

In juni was er veel militaire activiteit op Kornwerderzand. Twee keer kwamen Mariniers met boten naar Kornwerderzand. Niet als bezoeker van het Kazemattenmuseum maar om te oefenen.
Op 7 juni 2023 waren het marineofficieren in opleiding. Zij volgen de POTOM, de praktische opleiding tot officier der mariniers. De cursisten moesten een aanval plannen en de aanval ook zelf leiden. Hier werden ze getoetst of ze bekwaam zijn om een squadron te leiden. ’s Ochtends om 6 uur werd aangelegd en moesten het zuidelijk museumterrein en kazemat V worden veroverd. Met succes.

Kap Marns Ruben Stronk: “De oefening beviel de mariniers en de instructeurs zeer goed en ze hopen dit volgend jaar weer uit te kunnen voeren op deze locatie”.

De 14 cursisten van de POTOM werden ondersteund door mariniers van 1 MCG (Marine Combat Group) en mariniers en vaartuigen van SATG (Surface Assault and Training Group). Het SATG-onderdeel van het Korps Mariniers is gevestigd op de Joost Dourleinkazerne op Texel. Het is het amfibische domein van het Korps Mariniers, dat het transport van “ship to shore” voor allerlei eenheden verzorgt.
Op 15/16 juni waren een SATG-eenheid en het 13e Raiding Squadron, een operationele eenheid uit Doorn, bezig met een amfibische week. Op meerdere plaatsen in Nederland waren ze dan ook aan het oefenen.

SGT Marns Niels Laan: “Voor Kornwerderzand werd gekozen vanwege de uitstekende ligging aan het open water, met de juiste dieptes voor onze vaartuigen. Niet in bewoond gebied waardoor overlast geen probleem is. En door de diverse kazematten kunnen we strategische keuzes beoefenen. Op deze locatie is het mogelijk met losse munitie te schieten, rook granaten te gooien en eventueel flash bangs (knal simulaties) te gebruiken”.

Het was overigens niet de eerste keer dat er hier werd geoefend. Ook vorig jaar werd geoefend op Kornwerderzand en daar is uit gekomen dat dit voor de Mariniers een zeer geschikte locatie is om te trainen.

Van officieren tot manschappen zijn ze zeer te spreken over deze locatie. Sgt Laan: “Iedereen staat open om vaker naar deze locatie te gaan. Er spelen meerdere factoren mee waarom: je kan hier goed trainen, je kan meerdere scenario’s wegschrijven en voor ons is het goed bereikbaar via het water. Er is geen sprake van overlast en er zijn veel opties om onze middelen hier te gebruiken. En er is goede en vriendelijk hulpverlening vanuit het museum”.
In totaal deden er 90 man mee aan deze oefeningen. Ze zijn niet alle 90 op de locatie geweest. Dit komt omdat de vaartuigen bemand en varend moeten blijven. Vanaf Texel monitort de staf alles en coördineert de verbindingen. Het daadwerkelijk aantal wat de aanval in ging was +/-60 man.

Recente berichten

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

85 jaar geleden op 19 juli 1939 werd deze foto gemaakt van een sergeant van de politietroepen en twee dames. Zij poseren voor een prachtige auto.
De foto komt uit een fotoalbum uit ons archief en heeft als titel "De Commandant"
... Lees MeerLees Minder

85 jaar geleden  op 19 juli 1939 werd deze foto gemaakt van een sergeant van de politietroepen en twee dames. Zij poseren voor een prachtige auto.
De foto komt uit een fotoalbum uit ons archief en heeft als titel De Commandant

5 ReactiesReageer op Facebook

Dit lijkt mij niet op de afsluitdijk cq Kornwerdezand. Maar ik kan het mis hebben. M is een Gelderlands kenteken.

En idd niet op Kornwerderzand

Henri Meijering, kun jij het uitleggen?

Waarschijnlijk kazerne fort Erfprins Den Helder op de achtergrond

Na wat speurwerk en hulp van Dhr G. Arts. Is deze informatie boven water komen drijven. De auto stond op naam van C.Lam uit Ederveen bij Ede Hopelijk ben je hiermee geholpen. Voor de rest geen gegevens bekend. Gr G.Arts.

View more comments

In Kazemat VI, de kanonkazemat, is nu een wapenkamer ingericht. De wapens van de legers in de Tweede Wereldoorlog worden er getoond.

#kazemattenmuseumkornwerderzand #kanonkazemat #wapenkamer #kornwerderzand #stellingkornwerderzand #kazemattenmuseum
... Lees MeerLees Minder

In Kazemat VI, de kanonkazemat,  is nu een wapenkamer ingericht. De wapens van de legers in de Tweede Wereldoorlog worden er getoond.

 #kazemattenmuseumkornwerderzand #kanonkazemat #wapenkamer #kornwerderzand #stellingkornwerderzand #kazemattenmuseum

5 ReactiesReageer op Facebook

Renske Munter - Povel hier moeten we nog echt eens een keer weer naar toe met allemaal. Onthouden!!

Erg mooi 🥰

Een StG44 da's een mooi collectiestuk!

Martin van der Wal dat is mooi gemaakt

Dat is al zeker 3 jaar zo.

View more comments

⚡𝐕𝐥𝐢𝐞𝐠𝐭𝐮𝐢𝐠𝐜𝐫𝐚𝐬𝐡 𝐇𝐮𝐝𝐬𝐨𝐧 𝐅𝐊𝟕𝟗𝟎 𝐢𝐧 𝐈𝐉𝐬𝐬𝐞𝐥𝐦𝐞𝐞𝐫, 𝟖𝟎 𝐣𝐚𝐚𝐫 𝐠𝐞𝐥𝐞𝐝𝐞𝐧.⚡
De vliegtuigcrash van de Hudson FK790 van No. 161 (Special Duties) Squadron vond plaats bij Kornwerderzand in het IJsselmeer in de nacht van 5 op 6 juli 1944.Aan boord zijn behalve de vier bemanningsleden ook vier Nederlands geheim agenten: Jan Bockma, Pleun Verhoef, Pieter Kwint en Johannes Walter die contact moesten zoeken met de Raad van Verzet. De vierkoppige bemanning en vier geheim agenten komen om het leven en spoelden later aan op de IJsselmeerkust. De aanvankelijk vermiste piloot John Menzis werd in 1997 bij de berging van de wrakstukken gevonden.Na te zijn geïdentificeerd wordt hij in oktober 1998 net zoals de andere drie omgekomen bemanningsleden in Makkum begraven.
... Lees MeerLees Minder

⚡𝐕𝐥𝐢𝐞𝐠𝐭𝐮𝐢𝐠𝐜𝐫𝐚𝐬𝐡 𝐇𝐮𝐝𝐬𝐨𝐧 𝐅𝐊𝟕𝟗𝟎 𝐢𝐧 𝐈𝐉𝐬𝐬𝐞𝐥𝐦𝐞𝐞𝐫, 𝟖𝟎 𝐣𝐚𝐚𝐫 𝐠𝐞𝐥𝐞𝐝𝐞𝐧.⚡
De vliegtuigcrash van de Hudson FK790 van No. 161 (Special Duties) Squadron vond plaats bij Kornwerderzand in het IJsselmeer in de nacht van 5 op 6 juli 1944.Aan boord zijn behalve de vier bemanningsleden ook vier Nederlands geheim agenten: Jan Bockma, Pleun Verhoef, Pieter Kwint en Johannes Walter die contact moesten zoeken met de Raad van Verzet. De vierkoppige bemanning en vier geheim agenten komen om het leven en spoelden later aan op de IJsselmeerkust.  De aanvankelijk vermiste piloot John Menzis werd in 1997 bij de berging van de wrakstukken gevonden.Na te zijn geïdentificeerd wordt hij in oktober 1998 net zoals de andere drie omgekomen bemanningsleden in Makkum begraven.Image attachment
Laadt meer