Mobilisatie-Oorlogskruis korporaal Koeten naar Kazemattenmuseum

In Oirschot werd kort geleden met een ceremonie postuum het Mobilisatie-Oorlogskruis uitgereikt aan de familie Koeten. Op zaterdag 12 november dragen zij deze onderscheiding over aan de voorzitter van het Kazemattenmuseum.
Korporaal Cornelis Jacob Koeten (1917) was in de dertiger jaren van de vorige eeuw  ingedeeld bij het 21e Regiment Infanterie Specialisten Compagnie. Tijdens de mobilisatie van 1939 kwam hij in de Stelling Kornwerderzand terecht. Daar bleef hij tot de capitulatie van Nederland op 15 mei 1940. Hij heeft daarna enige tijd gevangen gezeten in een school in Den Oever.
Op Kornwerderzand was korporaal Koeten gelegerd in kazemat IV, de commandokazemat. In die kazemat was ook het verblijf van commandant kapitein Boers, met wie Koeten regelmatig contact had. Korporaal Koeten was geschutcommandant mitrailleurs in kazemat IV.

De familie Koeten vindt dat het Mobilisatie-oorlogskruis terecht hoort in het Kazemattenmuseum, de plek waar korporaal Koeten dienst heeft gedaan. Ook vindt de familie het belangrijk dat hier aandacht voor is. De soldaten die in de stelling Kornwerderzand voor de vrijheid hebben gestreden, werden na de capitulatie naar huis gestuurd. Daarna was er weinig aandacht voor deze soldaten. Geen nazorg dus. Het is, aldus de familie Koeten, een vergeten groep die op deze manier een gezicht krijgt.
Het Mobilisatie-Oorlogskruis wordt op zaterdag 12 november om 11.00 uur bij kazemat IV  door Sjaak Koeten aan voorzitter Kees Terwisscha van Scheltinga overhandigd in aanwezigheid van vele familieleden en ook de wethouder Lilian Peters van Hollands Kroon. Winkel, de geboorteplaats van Cornelis Jacob Koeten, is nu onderdeel van die gemeente.

Het Kazemattenmuseum is blij met deze aanwinst. De verhalen die het museum verteld worden met deze schenking en het tentoonstellen van de onderscheiding weer een stuk persoonlijker.

Het Mobilisatie-Oorlogskruis is een Nederlandse onderscheiding, ingesteld door koningin Juliana in 1948 en bestemd voor Nederlandse militairen en andere Nederlandse onderdanen die tussen 6 april 1939 en 3 september 1945 militaire werkzaamheden hebben verricht in het belang van het Koninkrijk. In een Koninklijk Besluit van 19 oktober 1951 werd bepaald dat na 15 november 1951 geen aanvragen meer konden worden ingediend. Op 1 oktober 1992 werd het kruis door koningin Beatrix opnieuw ingesteld.
Om de onderscheiding te mogen dragen moest men een machtiging tot het dragen aanvragen. Wanneer die machtiging was verleend kon men – op eigen kosten – het kruis aanschaffen.
Dat is in 1992 veranderd. Vanaf dat moment wordt het Mobilisatie-Oorlogskruis door de Minister van Defensie kosteloos toegekend.

Dat veel gemobiliseerde militairen in aanmerking kwamen voor dit kruis is nooit tot de Nederlanders doorgedrongen. Tot op heden worden daarom nog steeds Mobilisatie-Oorlogskruisen aan inmiddels hoogbejaarde veteranen toegekend en door kinderen of kleinkinderen postuum aangevraagd.
Het Mobilisatie-Oorlogskruis 1939-1945 is ontworpen door Frans Smits. Het is een vierarmig, bronzen kruis met een middellijn van iets meer dan vier centimeter. De armen lijken op zwaardpunten. Tussen de armen van het kruis zijn twee gekruiste steekwapens. Dat zijn “stormdolken”, op een kleine stralenbundel geplaatst. In het midden van het kruis is de in de mobilisatiedagen gedragen helm van de Nederlandse infanterie geplaatst met daarop een lauwertak. De achterzijde is vlak, met in een cirkelvormig vlak de tekst “DEN VADERLANT GHETROUWE”. Het lint is paars met een smalle oranje middenstreep.

Recente berichten

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

𝑱𝒖𝒍𝒊𝒂 𝑬𝒊𝒄𝒉𝒍𝒆𝒓 𝒆𝒏 𝑫𝒆 𝑺𝒊𝒆𝒍 𝒇𝒂𝒏 𝑺ú𝒅𝒘𝒆𝒔𝒕.

Kunstenaar Julia Eichler werkt aan een bijzonder kunstwerk voor het Kazemattenmuseum, als onderdeel van De Siel fan Súdwest (onder ARCADIA)
Vanuit het Duitse Halle is Julia Eichler voor haar residentie naar het Kazemattenmuseum bij Kornwerderzand gereisd. Ze is vooral nieuwsgierig naar de architectuur en de beschermende functie van de bunkers. Ze bestudeert ze van nabij, en bekijkt ze door een soort passepartout. Een mal, waarmee ze bepaalt van welke stukken ze een mooie afdruk kan maken. Sporen van de natuur, zoals vocht of roest, maken dat de verf bijzondere structuren vertoont.

Julia heeft een eigen techniek ontwikkeld waarmee ze in een soort papier maché afdrukken maakt. Deze zijn heel licht, maar ogen als het materiaal waarvan ze een kopie zijn. Dus zwaar als beton. Met dat gegeven speelt ze.
Voor het Kazemattenmuseum wil ze een catalogus maken, waaruit bezoekers het dessin en de vorm van hun eigen bunker kunnen kiezen. “Wil je een tent of een tunnel?”
Siel fan Súdwest is een initiatief van Stichting Samenwerking Musea Zuidwest Friesland en duurt tot 25 augustus 2025.

#sielfansúdwest #juliaeichler #architectuur #kazemattenmuseumkornwerderzand
... Lees MeerLees Minder

𝑱𝒖𝒍𝒊𝒂 𝑬𝒊𝒄𝒉𝒍𝒆𝒓  𝒆𝒏 𝑫𝒆 𝑺𝒊𝒆𝒍 𝒇𝒂𝒏 𝑺ú𝒅𝒘𝒆𝒔𝒕.

Kunstenaar Julia Eichler werkt aan een bijzonder kunstwerk voor het Kazemattenmuseum, als onderdeel van De Siel fan Súdwest (onder ARCADIA)
Vanuit het Duitse Halle is Julia Eichler voor haar residentie naar het Kazemattenmuseum bij Kornwerderzand gereisd. Ze is vooral nieuwsgierig naar de architectuur en de beschermende functie van de bunkers. Ze bestudeert ze van nabij, en bekijkt ze door een soort passepartout. Een mal, waarmee ze bepaalt van welke stukken ze een mooie afdruk kan maken. Sporen van de natuur, zoals vocht of roest, maken dat de verf bijzondere structuren vertoont.

Julia heeft een eigen techniek ontwikkeld waarmee ze in een soort papier maché afdrukken maakt. Deze zijn heel licht, maar ogen als het materiaal waarvan ze een kopie zijn. Dus zwaar als beton. Met dat gegeven speelt ze.
Voor het Kazemattenmuseum wil ze een catalogus maken, waaruit bezoekers het dessin en de vorm van hun eigen bunker kunnen kiezen. “Wil je een tent of een tunnel?”
Siel fan Súdwest is een initiatief van Stichting Samenwerking Musea Zuidwest Friesland en duurt tot 25 augustus 2025.

#sielfansúdwest #juliaeichler #architectuur #kazemattenmuseumkornwerderzandImage attachment

LIBERATION ROUTE.
Van de stranden van Normandie tot Frankfurt aan de Oder loopt een bijzondere wandel- en fietsroute: de Liberation Route. De route volgt de opmars van de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog om Europa te bevrijden van de Duitse overheersing. Op 18 april 2025 werd een "Vector of Memory" onthuld bij het Kazematttenmuseum door de Canadese ambassadeur. Vectors of Memory is speciaal voor de route ontworpen door de Amerikaanse architect Daniel Libeskind.

#tweedewereldoorlog #kazemattenmuseumkornwerderzand #WOII #liberationrouteeuropa
... Lees MeerLees Minder

LIBERATION ROUTE. 
Van de stranden van Normandie  tot Frankfurt aan de Oder loopt een bijzondere wandel- en fietsroute: de Liberation Route. De route volgt de opmars van de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog om Europa te bevrijden van de Duitse overheersing. Op 18 april 2025 werd een Vector of Memory onthuld bij het Kazematttenmuseum door de Canadese ambassadeur.  Vectors of Memory is speciaal voor de route ontworpen door de Amerikaanse architect Daniel Libeskind.

 #tweedewereldoorlog #kazemattenmuseumkornwerderzand #WOII #liberationrouteeuropa

3 ReactiesReageer op Facebook

Doel was niet bevrijding van Europa, maar overwinning op Duitsland.

Laatst ook al bij de ijssel, Gorsel😀

Was vanavond nog over de wadden eilanden . Die normale Duitse soldaten mochten die ssers ook totaal niet die ssers die naar 1 van de eilanden vluchten die werden speciaal in boerderij geplaatst en een kanon werd op,ze gericht. Want ze hadden alle bij wapens natuurlijk . Hielden elkaar goed in de gaten

𝐏𝐫𝐨𝐣𝐞𝐜𝐭 𝐁𝐫𝐞𝐠𝐞 𝐧𝐞𝐢 𝐅𝐫𝐢𝐣𝐡𝐞𝐢𝐝.
Bruggen speelden tijdens de bevrijding een cruciale rol en staan daarnaast vaak symbool voor verbinding en vrijheid. Dit geldt zeker voor de bruggen in de Afsluitdijk.
De toegangsroute naar ons museum voert via een stelsel van trappen onder en over de zuidelijke brug op Kornwerderzand.
Onder onze brug, op 4 grote posters, zijn portretten en verhalen aangebracht met herinneringen. Met het vertellen van deze verhalen willen we het gesprek op gang brengen over de Tweede Wereldoorlog, de berenins van de bevrijding en van de vrijheid van nu en in de toekomst.

De portretten zijn gemaakt door de Canadees - Nederlandse fotograaf Jason van Bruggen.

#tweedewereldoorlog #kornwerderzand #kazemattenmuseumkornwerderzand
#fotografie #stellingkornwerderzand #jasonvanbruggen
... Lees MeerLees Minder

𝐏𝐫𝐨𝐣𝐞𝐜𝐭 𝐁𝐫𝐞𝐠𝐞 𝐧𝐞𝐢 𝐅𝐫𝐢𝐣𝐡𝐞𝐢𝐝.
Bruggen speelden tijdens de bevrijding een cruciale rol en staan daarnaast vaak symbool voor verbinding en vrijheid. Dit geldt zeker voor de bruggen in de Afsluitdijk.
De toegangsroute naar ons museum voert via een stelsel van trappen onder en over de zuidelijke brug op Kornwerderzand.
Onder onze brug, op 4 grote posters, zijn portretten en verhalen aangebracht met herinneringen. Met het vertellen van deze verhalen willen we het gesprek op gang brengen over de Tweede Wereldoorlog, de berenins van de bevrijding en van de vrijheid van nu en in de toekomst.

De portretten zijn gemaakt door de Canadees - Nederlandse fotograaf Jason van Bruggen.

 #tweedewereldoorlog #kornwerderzand #kazemattenmuseumkornwerderzand 
#fotografie #stellingkornwerderzand #jasonvanbruggenImage attachment
Laadt meer