Takelspektakel in het Kazemattenmuseum

Op maandagochtend 4 september krijgt het Kazemattenmuseum weer een Shermantank koepel. Een Sherman Firefly koepel zal die ochtend op spectaculaire wijze met een grote telescoopkraan in het museum geplaatst worden. De Firefly koepel vervangt de 105 mm Sherman koepel die in januari 2023 is weggehaald door BAIV in Nederweert. In ruil voor de Sherman Firefly koepel. Het geheel is mede mogelijk gemaakt door BAIV in Nederweert. BAIV is wereldwijd een toonaangevende organisatie voor de restauratie van militair cultureel erfgoed.

Een Sherman Firefly is een aan de Britten geleverde Amerikaanse Sherman tank, die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Britten werd voorzien van het veel effectievere Engelse 17-ponder anti-tank kanon. Na de Tweede Wereldoorlog is een aantal van deze Firefly tanks overgedragen aan het Nederlandse leger.
Het Kazematten museum in Kornwerderzand bezat vanaf 1992 een 105mm Sherman geschutskoepel. Deze staat symbool voor de Koude Oorlog. In de jaren 50 van de vorige eeuw was namelijk op Kornwerderzand een Navo-basis gevestigd. Om de gevechtskracht te versterken werden enkele M4 Sherman Firefly tanks in beton gestort. Alleen de koepel stak boven het maaiveld uit.

Vanaf 1961 werd de NAVO-verdedigingslijn verder Duitsland ingelegd en werd de Afsluitdijk strategisch van minder belang. In de jaren erop werd de stelling Kornwerderzand weer ontmanteld. Daarbij zijn toen ook de originele in het beton gestorte M4 Sherman Firefly kazematten opgeruimd en verdwenen.
In de jaren negentig kreeg het museum van defensie een Sherman 105 mm koepel aangeboden. Een mooi aandenken aan wat er op Kornwerderzand had plaatsgevonden tijdens de Koude Oorlog. Het Kazematten museum exposeerde die koepel terwijl dat eigenlijk een Sherman Firefly koepel zou moeten zijn.

Eind 2022 kwam het bestuur van het museum in contact met British American Infantry Vehicles B.V. uit Nederweert.  BAIV was namelijk op zoek naar een 105 mm Sherman koepel voor de afronding van de volledige restauratie van een Sherman 105mm M4A3 tank. Het idee was om in Nederweert een reproductie te maken van de koepel uit het Kazemattenmuseum. Tijdens een bezoek van BAIV aan het Kazemattenmuseum kwam echter de wens om een correcte Firefly koepel te verwerven ter sprake. Een lastige opgave.
Soms werkt het toeval een beetje mee. Na een zoektocht vond BAIV uiteindelijk een authentieke Firefly koepel in Argentinië. Er kon dus tot groot plezier van alle betrokkenen eind 2022 een ruilovereenkomst worden getekend. Aansluitend werd in januari 2023 de 105 mm Sherman koepel opgehaald.
De afgelopen maanden is er in de werkplaats van BAIV aan gewerkt om de Firefly koepel weer samen te stellen, te restaureren en geschikt te maken voor expositie in het Kazematten- museum.

Maandag 4 september is het zover. De Sherman Firefly koepel zal ’s ochtends rond 09.00 uur worden teruggeplaatst op de locatie waar destijds de 105mm Sherman koepel heeft gestaan.
De Sherman Firefly koepel weegt ongeveer7 ton, maar door de specifieke locatie is de inzet van een 200 tons telescoopkraan noodzakelijk. Mammoet Nederland BV uit Sneek verricht het takelwerk.
Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van het Kazematten Museum in vervulling.
De officiële onthulling zal naar verwachting komend voorjaar plaatsvinden.

 

Recente berichten

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

85 jaar geleden op 19 juli 1939 werd deze foto gemaakt van een sergeant van de politietroepen en twee dames. Zij poseren voor een prachtige auto.
De foto komt uit een fotoalbum uit ons archief en heeft als titel "De Commandant"
... Lees MeerLees Minder

85 jaar geleden  op 19 juli 1939 werd deze foto gemaakt van een sergeant van de politietroepen en twee dames. Zij poseren voor een prachtige auto.
De foto komt uit een fotoalbum uit ons archief en heeft als titel De Commandant

5 ReactiesReageer op Facebook

Dit lijkt mij niet op de afsluitdijk cq Kornwerdezand. Maar ik kan het mis hebben. M is een Gelderlands kenteken.

En idd niet op Kornwerderzand

Henri Meijering, kun jij het uitleggen?

Waarschijnlijk kazerne fort Erfprins Den Helder op de achtergrond

Na wat speurwerk en hulp van Dhr G. Arts. Is deze informatie boven water komen drijven. De auto stond op naam van C.Lam uit Ederveen bij Ede Hopelijk ben je hiermee geholpen. Voor de rest geen gegevens bekend. Gr G.Arts.

View more comments

In Kazemat VI, de kanonkazemat, is nu een wapenkamer ingericht. De wapens van de legers in de Tweede Wereldoorlog worden er getoond.

#kazemattenmuseumkornwerderzand #kanonkazemat #wapenkamer #kornwerderzand #stellingkornwerderzand #kazemattenmuseum
... Lees MeerLees Minder

In Kazemat VI, de kanonkazemat,  is nu een wapenkamer ingericht. De wapens van de legers in de Tweede Wereldoorlog worden er getoond.

 #kazemattenmuseumkornwerderzand #kanonkazemat #wapenkamer #kornwerderzand #stellingkornwerderzand #kazemattenmuseum

5 ReactiesReageer op Facebook

Renske Munter - Povel hier moeten we nog echt eens een keer weer naar toe met allemaal. Onthouden!!

Erg mooi 🥰

Een StG44 da's een mooi collectiestuk!

Martin van der Wal dat is mooi gemaakt

Dat is al zeker 3 jaar zo.

View more comments

⚡𝐕𝐥𝐢𝐞𝐠𝐭𝐮𝐢𝐠𝐜𝐫𝐚𝐬𝐡 𝐇𝐮𝐝𝐬𝐨𝐧 𝐅𝐊𝟕𝟗𝟎 𝐢𝐧 𝐈𝐉𝐬𝐬𝐞𝐥𝐦𝐞𝐞𝐫, 𝟖𝟎 𝐣𝐚𝐚𝐫 𝐠𝐞𝐥𝐞𝐝𝐞𝐧.⚡
De vliegtuigcrash van de Hudson FK790 van No. 161 (Special Duties) Squadron vond plaats bij Kornwerderzand in het IJsselmeer in de nacht van 5 op 6 juli 1944.Aan boord zijn behalve de vier bemanningsleden ook vier Nederlands geheim agenten: Jan Bockma, Pleun Verhoef, Pieter Kwint en Johannes Walter die contact moesten zoeken met de Raad van Verzet. De vierkoppige bemanning en vier geheim agenten komen om het leven en spoelden later aan op de IJsselmeerkust. De aanvankelijk vermiste piloot John Menzis werd in 1997 bij de berging van de wrakstukken gevonden.Na te zijn geïdentificeerd wordt hij in oktober 1998 net zoals de andere drie omgekomen bemanningsleden in Makkum begraven.
... Lees MeerLees Minder

⚡𝐕𝐥𝐢𝐞𝐠𝐭𝐮𝐢𝐠𝐜𝐫𝐚𝐬𝐡 𝐇𝐮𝐝𝐬𝐨𝐧 𝐅𝐊𝟕𝟗𝟎 𝐢𝐧 𝐈𝐉𝐬𝐬𝐞𝐥𝐦𝐞𝐞𝐫, 𝟖𝟎 𝐣𝐚𝐚𝐫 𝐠𝐞𝐥𝐞𝐝𝐞𝐧.⚡
De vliegtuigcrash van de Hudson FK790 van No. 161 (Special Duties) Squadron vond plaats bij Kornwerderzand in het IJsselmeer in de nacht van 5 op 6 juli 1944.Aan boord zijn behalve de vier bemanningsleden ook vier Nederlands geheim agenten: Jan Bockma, Pleun Verhoef, Pieter Kwint en Johannes Walter die contact moesten zoeken met de Raad van Verzet. De vierkoppige bemanning en vier geheim agenten komen om het leven en spoelden later aan op de IJsselmeerkust.  De aanvankelijk vermiste piloot John Menzis werd in 1997 bij de berging van de wrakstukken gevonden.Na te zijn geïdentificeerd wordt hij in oktober 1998 net zoals de andere drie omgekomen bemanningsleden in Makkum begraven.Image attachment
Laadt meer